Údržba a nabíjení autobaterie
Vybitá baterie
Pro autobaterii je ideální, když je udržovaná v nabitém stavu. Zachovává si tak své parametry a prodlužuje životnost. Pokud se baterie příliš vybíjí, je nutné ji nabít, jinak může dojít k nevratnému zničení autobaterie tzv. sulfataci elektrodových desek. Takto znehodnocenou autobaterii již nelze nabít a používat.
Dobíjení autobaterie
Dobíjení autobaterie má za normálních okolností na starosti alternátor vozidla. Pokud tedy motor běží, spotřebiče ve voze a motor odebírá energii z alternátoru, nikoliv z autobaterie a autobaterie se zároveň dobíjí (optimální napětí pro dobíjení alternátorem pro 12V baterii je. V ideálním případě tak není téměř potřeba baterii dodatečně nabíjet. Mnohdy však dochází ke krátkým pojížďkám ve městě, velkému odběru spotřebičů v pohotovostním režimu, častému startování či poruše dobíjení a autobaterie se tak nestihne zcela dobít, proto je ji nutné nabít dodatečně. I baterie, která není v provozu, se samovolně vybíjí. Proto i když auto stojí, je doporučeno udržovat nabíjením baterii v plně nabitém stavu.
Dolévání autobaterie
Starší, údržbové autobaterie mají ve víku otvory se šroubovacími váčky, které slouží mimo jiné k dolévání autobaterie. Baterie mají uvedeny rysky minima a maxima, mezi kterými by se měla pohybovat hladina elektrolytu. Pokud je hladina pod ryskou minima, nebo hůře, nezalévá zcela desky elektrod autobaterie, je nutné elektrolyt doplnit. Provádí se doléváním destilované vody.
Elektrody musí být vždy zalité. Nikdy však nepřekračujte maximální vyznačenou hladinu elektrolytu. Za provozu hrozí vytečení elektrolytu mimo baterii.
Jak zjistím, zda je autobaterie nabitá?
Měřením napětí
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme voltmetr a změříme napětí autobaterie v klidu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.
Nabití 100% <12.6V
75% 12.4 – 12.54V
50% 12.24 – 12. 4V nutné dobít
25% 11.88 – 12.18V nu tné dobít